David Ericsson

David Ericsson är född 1958 och bosatt i Stockholm. Han har arbetat som långtradarchaufför i mer än tjugo år och frilansar med att skriva reportage, krönikör och recensioner i bland annat DN, Transportarbetaren, LO tidningen, Situation Stockholm, Ordfront Magasin, med flera tidningar. År 1999 debuterade David Ericsson som författare med novellsamlingen Truck Stop. Sedan dess har han skrivit tre romaner; Taxfree, Svart marmor och Redlight och därefter novellsamlingen Vad skulle vi göra om vi inte var rädda? (Lindelöws förlag). I december 2018 kommer hans sjätte bok, Döden är inte nog. David Ericsson har tilldelats flera stipendier och priser.
Bland annat fick han Byggnads kulturstipendium 2005. Stipendienämndens motivering var:
”I romanerna ”Redlight” (2001) och ”Taxfree” (2004) har David Ericsson skildrat långtradarchaufförers arbetsliv i det nya gränslösa Europa. Det är ett högaktuellt ämne som han presenterat i en spännande form. Han behöver nu en tids arbetsro för att förbereda den avslutande delen i trilogin och tilldelas därför Byggnads kulturstipendium på 10 000 kronor.” Han fick även LO:s kulturpris 2008. Ur juryns motivering:
”David Ericsson är unik som författare. Inte bara att ger en röst åt ett yrke som få har skildrat utan han är fortfarande aktiv i sitt yrke – yrkeschauffören. Men han får också LOs kulturpris för sin kulturpolitiska insats att få fler att se värdet av det skrivna ordet och inrättandet av vägbibliotek.” Det senaste stipendiet var Nyhyttans författarstipendium, att få vistas i en ateljé i Västmanland för att skriva. Det är instiftat av författarna Lars Gustafsson och Sven Olov Karlsson. Motiveringen till stipendiet löd:
”Vår stipendiat är en modern arbetarförfattare som får sina läsare att häpna över ett Europa av tunga containers, tvära förmän och färdskrivarfusk. Han leder också yrkesbröder till litteraturens ängder, genom sitt arbete för de vägbibliotek som nu finns på nio platser i Sverige. 2017 Delade han Ove Allansons litteraturpris med Jenny Wrangborg.